Geplaatst op

Blog nr. 59… – 26 februari 2021.

^ foto: verliefd op Thailand…

Blog 59…

Mae Rim, Thailand, 26 februari 2021.

– Zakendoen…
– Covid-klucht…
– “Oude liefde roest niet..”
– Nieuw bloed – Jon Jandai …

– De moraal… + Toegift..!!

Bijzondere reacties op het vorige Blog. 
Ze bevestigden mijn gevoelens over de Covid-zorgen in Nederland. (Verderop meer..)

Bij ons gaat het goed, de bouw ligt nog stil maar… er is beweging.
We vonden iemand die inbouwkasten wil maken én een bedrijfje wat (hopelijk) naar water gaat boren.
Het leven blijft verrassen..!

Zakendoen in Thailand…

.. meer chaotisch dan logisch – althans voor mij!
Ik vind het logisch om te omschrijven wat ik wil en met die notitie offertes aan te vragen –
.. en na binnenkomst daarvan te bepalen welke het beste past.

Echter, meestal wordt mijn inbreng genegeerd en presenteert de aanbieder direct wat híj vind dat we moeten kopen – (wat hij kan leveren /maken). Voor mij onvoorstelbaar (onacceptabel), voor Sa heel normaal.

Daarnaast zijn Thai gewend dat de vrouw beslist.
Het is gebeurd dat Sa bij de eerst aanbieder kocht en dit pas later aan mij vertelde.
Dat moest ze uiteraard cancelen – Sa: “ok, geen probleem, ik bel wel even om af te zeggen”.
Ik: “huh.. gaat dat zo..!?

Andersom gebeurt ook. Dan geven we opdracht en zegt de aanbieder: ‘dank je wel, ik start dan en dan’ – waarna we nooit meer iets van hem horen.
Dus, onzekerheid is troef – “afspraak = afspraak” is hier anders dan ik gewend was.

Verklaring…

Ik heb nagedacht over waaróm dat hier zo gaat. Het is complex, 3 mogelijke redenen (in steno)…
(1) In Thailand zijn allerlei dingen nog niet zó lang verkrijgbaar.
Sa is opgegroeid met: “het is er niet, dus áls de kans zich voordoet: kópen anders grijp je mis!”.

(2) ‘Nee’ zeggen is uiterst moeilijk voor Thai.
Als Sa prettig contact heeft, kan ze (bijna) geen nee zeggen, zelfs niet als de aanbieder iets anders biedt dan we willen hebben. 
Of… een aanbieder laat niets meer van zich horen als hij tegen de klus op ziet of ergens anders een betere vindt.

(3) ‘Gezichtsverlies’ – ligt gevoelig in de Aziatische cultuur.
Bijvoorbeeld, Sa kan aan de aanbieder moeilijk meedelen dat ik mee- beslis – ik schreef al: “hier is moeders wil nog wet” – (uhm… waar niet..?).
Wat vaak speelt bij Thai is hun ‘verlegenheid’ – risico op fouten (gezichtverlies) bij het communiceren met een buitenlander.

Er is meer maar ik streef naar kort.
Misschien denk je nu: “maar Luc, als je bij de 1e beslist moet je toch óók anderen teleurstellen?” en “als je later moet afzeggen leidt je toch óók gezichtsverlies?”
Ja, zo denk ik ook maar… Thai zijn dit gewend en het gebeurt over en weer.

Overigens, alles gaat met de bekende glimlach en wordt (ogenschijnlijk vriendelijk) geaccepteerd.
Ik kan er niet aan wennen, al is het ietsje makkelijker sinds ik begrijp hoe het komt.
Glimlachen helpt om het los te laten..!

Lux Lunch…

Covid-klucht…

Gezag of Macht..?
Na mijn Covid-schrijfsels in het vorige blog ontstonden diepgaande mailwisselingen en gesprekken.
Ze bevestigden mijn beeld dat in Nederland angst, onbegrip en onzekerheid de toon zetten.

Ik kan (en wil) er niet veel meer over schrijven – weet simpelweg te weinig en heb geen vertrouwen in nieuws of overheid. Vind politiek meer dan ooit een kleren-van-de-keizer maskerade en democratie een misleidend label.

Mijn (wereld-) beeld: gezagdragers zijn machthebbers (geworden), ook in Nederland.
Ik kan daar niet tegen – word opstandig en depressief als anderen bepalen wat goed voor mij is, of wat ik móet denken en doen.
*** bliep*** ….. Stop!! – meer negatiefs in dit Blog is ongezond.

N.B. ik probeer de leiders niet te veroordelen – zij doen hun best met het bewustzijn wat ze nu hebben – en… ze zijn zo geprogrammeerd.

Nogmaals: glimlachen helpt..! – net als de zon – (vitamine D) – én… verliefdheid…

“Oude Liefde roest niet..”

Innovatie – Leven is van nature gericht op groei, ontwikkeling, vallen – opstaan; dus gericht op innovatie of evolutie. Verrukkelijk om dáár aandacht aan te geven en intussen te genieten van wat er is – gezondheid, eten, drinken, aangenaam gezelschap, natuur, schoonheid, warmte, zélf dingen creëren, zélf kunnen ademen, lopen, doen, denken en…

Ik ben (weer) verliefd – hervond mijn oude liefde: ‘innovatief ondernemen’.
N.B. – verliefdheid werkt inspirerend en ligt aan de basis van gezondheid, vermenigvuldiging en voortbestaan…

Niet dat ik perse (weer) actief wil ondernemen – wel van anderen genieten – of een beetje meedoen.
Ongeveer 2016 begon ik met beleggen, wilde meer rendement uit m’n spaarcenten halen.
Eerst verloor ik geld – ‘leergeld’ – later ging dat beter. Ik vond een goeie adviseur en… de sector die bij mij past.
Ik had hoofdzakelijk “tech-aandelen” – aandelen in innovatieve technische bedrijven – was vroeger ook mijn ding.
Vorig jaar bouwde ik langzaam af (met een positief saldo) om het geld voor de bouw te kunnen gebruiken.

Nieuw bloed…

Jammer want ik had de smaak te pakken. Maar… die markt is er nog en ik blijf haar volgen en ervan genieten.
Uit het vorige blog: er zitten fantastische ontwikkelingen in de pijplijn..!
Verder zie ik een bijzondere (nieuwe) generatie ondernemers opkomen. Entrepreneurs met intrigerende visies op ondernemen en geld verdienen.

Het nieuwe is vaak nog vaag of wordt nog niet (h)erkent – “blijft onder de radar” zogezegd.
Een eigenschap die ik erg waardeer is hun voorkeur voor ‘decentraal’ – anders gezegd; de vanzelfsprekendheid waarmee zij gelijkwaardig delen, uitwisselen en elkaar de bal toespelen. Dit gebeurt in transparante structuren en zonder te streven naar ‘mega’. Ze lijken genereuzer, harmonieuzer en speelser dan de oudere garde.

Het past trouwens bij een beweging die ik ook (voor-) zie: meer lokaal of regionaal dan globaal.
Erg opwekkend..!

Jon Jandai…

Toeval..? – ooit vond ik Jon Jandai (op YouTube); een Thai die een eenvoudig agro-leven promoot.
Hij heeft hier in de buurt een proeftuin die ik jaren geleden bezocht – (plaatste toen al een link in een Blog).

Het is nu een heel dorp (met lemen huizen) en Jon maakt veel YouTube filmpjes over Simpel leven en biologisch telen – Thais en Engels. Ook Sa kijkt regelmatig en gaat waarschijnlijk binnenkort een workshop volgen bij hem.

Ik geniet erg van Jons’ inzichten en van de eenvoud waarmee hij die presenteert.
Daarin zegt hij wijze dingen over de huidige crisis, inclusief mogelijke oplossingen.
Ik heb geen fantasie nodig om te zien dat zijn visie 1-op-1 past bij die van de nieuwe ondernemers waarover ik hiervoor schreef.
(Links naar filmpjes van Jon staan onderaan.)

Moraal…

Leven vernieuwt en innoveert continu en het oude verdwijnt achter de horizon – ook de oude (feodale) kleren-van-de-keizer mentaliteit en haar representanten.
Wij hoeven enkel maar te focussen op dat nieuwe – onderwijl vertrouwend op deze levenswetten, en op onszelf en de toekomst.
Wat niet langer past, verandert of verdampt automatisch – gegarandeerd – altijd..!
Ik ga ervoor omdat ik mij er levendiger, gelukkiger en gezonder bij voel.

Hier eindigt Blog 59 – Dank voor het lezen..!

Hartelijke groeten,
Luc

Reageren..?

–  Stuur mij een Email: » Luc@lucaalbrecht.nl…
–  Overige opties – zie: » Contact…
–  Zie ook: » Disclaimer- Privacy…

… einde …